woensdag 7 december 2011

311 Eva Cassidy

Fields of Gold



Pas geleden maakte ik - via een berichtje op Facebook - kennis met dit wonderschone nummer. Eva Cassidy? Is dat er eentje van de Partridge Family (TV-serie, begin jaren 70),  vroeg ik me nog af. Ik klikte op de link en ik hoorde deze zuivere stem, die me meteen diep raakte. Wie is Eva Cassidy en waarom heb ik nog noit van haar gehoord?
Een dag later had ik de CD 'Songbird' had ik dag later in mijn bezit, met bekende (covers) en onbekende nummers en natuurlijk ook 'Fields of Gold'
Ik speurde het internet af en kwam er al snel achter dat dit een 'oud' nummer is, omdat de zangeres in 1996 al was overleden. Sting blijkt de songwriter te zijn en hij nam het op op zijn album 'The Summoner's Tales'. En ook dat is een prachtige uitvoering. Dit nummer van Sting uit 1993 staat overigens op 227. Volgens mij omdat hij bekender is dan Eva. En daar zou naar mijn idee verandering moeten komen.



Het moet duidelijk zijn dat de uitvoering van Eva mijn voorkeur heeft. Alleen haar heldere stem, met haar gitaar. Zonder band achter haar met allerlei extra ritmegeluiden, melodietjes, nee, de versie van Eva staat in mijn Top2000 veel hoger...

6 opmerkingen:

  1. Ken 'm inderdaad alleen van Sting. Mooi dit! Maar in het filmpje, dat is toch Keira Knightley?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mee eens, Veertje!

    groet

    Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vertolking van Sting vind ik ook heel erg mooi! Vaak luister ik beide na elkaar, niet om te vergelijken maar omdat ik ze allebei prachtig vind. Leuk dat je dit plaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Heldinne, Keira Knightley ken ik niet, of liever gezegd: ik kan haar niet plaatsen. Ik lees op Wiki dat ze o.a. in Love Actually de rol van Juliet vertolkte. Nou ik had die link niet gelegd. Weer wat geleerd. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Keira Knightley is een actrice, in het bovenstaande clipje zijn fragmenten uit de speelfilm Pride and Prejudice gemonteerd. Deze actrice heeft volgens mij helemaal niets met Eva Cassidy te maken. Op youtube staan trouwens wel video's waar Eva Cassidy wel zelf in te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Heidi, dank je voor je reactie. Ik zocht naar een youtube-filmpje waarin Eva Cassidy zelf te zien is, maar dan was het geluid erg slecht. Ik probeer juist het geluid optimaal te benutten. Of het is niet synchroon, of ze zingt een heel ander lied, waarbij dan weer wel Fields of Gold te horen is... Niet alles wil helemaal matchen. Daarom koos ik voor deze versie. Maar... ik sta open voor een link die wel 'optimaal' is.

    BeantwoordenVerwijderen