woensdag 28 december 2011

888 Sade

Smooth operator



Dit soort clips worden er nauwelijks meer gemaakt. Niet alleen de muziek en de tekst is perfect, maar ook het plaatje, het verhaal. Het was erg lang geleden dat ik dit filmpje zag. Maar nu is het, dankzij Joetjoep, weer helemaal binnengekomen. In het begin van de jaren 80 was het de tenor-saxofoon een instrument dat vaak bespeeld werd tijdens de intermezzo's. Bij George Michael in 'Careless Whisper', Spandau Ballet in 'Gold' en ook Sade. In verschillende nummers speelt de sax een prominente rol. En daar word ik toch zo blij van.

Ik herinner me een middag, verderop in de jaren 80, hartje zomer en ik liep over het Spui in Amsterdam. Het was erg druk, het zal een zaterdag geweest zijn. Veel publiek. Ik hoorde ineens een saxofonist spelen. Ik liep er op af om eens te zien of er echt gespeeld werd of dat het een geluidsbox was. Maar de goede man stond daar een partij te spelen, de vonken sprongen er vanaf. Ge-wel-dig. Daar stond ik, de hele wereld was aanwezig, maar ik stond daar met de ervaring dat er alleen voor mij gespeeld werd. Ik vergat de tijd. Ik vergat waar ik was. Ineens dacht ik: 'Dat moet R. horen'. Ik liep naar de dichtbijzijnde telefooncel (ja, die stonden er toen nog verspreid over de hele stad) en belde R. Ik zei alleen: 'Luister eens mee...' En zo stond ik met de hoorn in mijn hand naar buiten gericht, samen met R., die zich een heel eind verderop in zijn eigen woonkamer bevond, te luisteren naar die prachtige muziek, gespeeld door die onbekende saxofonist.

Hoe zou het met R. zijn? Zo lang niets van hem gehoord....
Smooth operator

Diamond life, lover boy.
he moves in space with minimum waste and maximum joy.
City lights and business nights.
When you require street-car desire for higher heights.

No place for beginners or sensitive hearts
When sentiment is left to chance.
No place to be ending but somewhere to start.

No need to ask.
He's a smooth operator, smooth operator, smooth operator, smooth operator.

Coast to coast, LA to Chicago, western male.
Across the north and south, to Key Largo, love for sale.

(Bass Guitar solo)

Face to face, each classic case.
We shadow box and double cross,
Yet need the chase.

A license to love, insurance to hold.
Melts all your mem-'ries and change into gold.
His eyes are like angels but his heart is cold.

No need to ask.
He's a smooth operator, smooth operator, smooth operator, smooth operator.

Coast to coast, LA to Chicago, western male.
Across the north and south, to Key Largo, love for sale.

Smooth operator, Smooth operator, Smooth operator,
Smooth operator, Smooth operator, smooth operator,
Smooth operator, Smooth.......... operator,(Fade)

Op nummer 1589 staat Sade op de Top2000-lijst met 'No Ordinary Love' en op nummer 1970 met 'The Sweetest Taboo'. Kijk en luister hier ook eens  naar: mooie videoclip, inclusief een compleet verhaal.

1 opmerking:

  1. Wat een mooi verhaal! Bij dit lekkere nummer, of eigenlijk helemaal niet ;-)

    Zo heb ik vaak geluisterd naar Kochius die in de galerij bij de stadsschouwburg in Amsterdam en later op Hoog Catharijne zo prachtig dwarsfluit speelde. De wereld liep door, ik bleef er vaak lang bij staan, maar nooit heb ik hier iemand op zo'n originele manier van mee laten genieten!

    BeantwoordenVerwijderen