maandag 31 december 2012

De profeet

Kahlil Gibran in 1898


gefotografeerd door Day, F. Holland (Fred Holland Day), 1864-1933.

Jaren geleden kwam ik via via in contact met teksten uit zijn boek De Profeet. Ik kocht het boekje en toen mijn schoonmoeder Yda voor de zoveelste keer vertrok naar haar geliefde Australië, voelde ik de behoefte haar dit boekje cadeau te doen. Ik gaf haar mijn exemplaar mee. Al snel miste ik het boekje in mijn boekenkast. Daarom kocht ik een nieuw boek, dat een jublieum uitgave bleek te zijn. Het is niet een boek dat ik lees en weer wegleg om nooit meer aan te raken. Nee, bij tijd en wijle wandelt het boekje mijn kast uit op zoek naar mij. Dan gebruik ik een alinea, of meer tekst om daar zelf verder over door te schrijven.

Yda overleed in 2003. Uit haar nalatenschap bleek dat ook zij Kahlil koesterde en na een laatste wereldreis is het boekje weer in mijn kast teruggekomen; er staan nu 2 boekjes naast elkaar.

De afgelopen maand was De Profeet opnieuw een vast deel van mijn leven. Het ene boekje ligt nog op mijn schrijftafel in mijn kamer waar ik mijn ochtendpagina's schrijf, het andere wandelt door de huiskamer en de woonkeuken. Om het op te pakken, als ik mijn blog ging schrijven. Soms een woord, een alinea. Of alleen het thema.

Als ik het woord Profeet hoor, dan denk ik aan de verhalen uit de bijbel, die ik als kind hoorde voorlezen door mijn vader. Een profeet ontving - in trance - zijn goddelijke boodschap voor de mensen, die hij hen meedeelde. Ik zou liever spreken van een visionair of een ziener. Een goeroe, een leraar. Met de wetenschap dat iedereen een leraar, een goeroe voor zichzelf én voor een ander is.

Kahlil, ik draag jou en jouw teksten als een vuur in mijn hart!

En ondanks dat ik mijzelf een volgzaam typetje vind: ik sluit weer af met een song dat niet in de Top2000 voorkomt. Jammer. Ik hoop volgend jaar wel. Dan kies ik het wellicht opnieuw:

Carry Me (like a fire in your heart) - Chris de Burgh




Voor meer verhalen "De profeet" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten