zondag 16 december 2012

Over pijn

Zodra ik De Profeet opensla op de bladzijde over pijn, hoor ik Leonard Cohen's woorden in mijn hoofd:
"In alles zit een scheurtje, de plek waar het Licht kan binnenkomen."

De hele dag houd ik mij al bezig met het thema van vandaag: Pijn.
Pijn met een hoofdletter. Welke pijn zou ik kunnen 'gebruiken' om over te bloggen?

Mijn pijn na de zoveelste val, waarbij mijn knie geschaafd is, mijn nieuwe mallot een gat heeft? Was dat de pijn van de val, de teleurstelling dat ik mij niet staande heb kunnen houden, of mijn angst voor de reactie van mijn moeder? Het is leed, klein leed. Ik lachte al snel door mijn tranen heen. 'Het is weer over.' Op naar de volgende val.

Is het de pijn die ik heb ervaren tijdens het pesten op de middelbare school? Dat is geen fysieke pijn, maar een psychische pijn. Gelukkig sloot de school na 2 jaar zijn deuren en gingen alle leerlingen over naar een andere school. Alle leerlingen? Nee, ik vroeg mijn ouders mij in te laten schrijven op een andere school. Een nieuw begin.

Is het de pijn die ik leed nadat een - veel te korte - hevige relatie plotseling stopte? Achteraf gezien, moest ik dat allemaal meemaken. Om mijn ervaringen-rugzakje te vullen. Om te weten wat ik een volgende keer zou kunnen doen, als ... zo'n situatie zich opnieuw zou voordoen.

Zijn het de teleurstellingen die ik heb ervaren? Is dat de pijn waarover ik zou kunnen bloggen? Ik weet het niet. Het heeft me gemaakt wie ik ben. Ik heb dit mee moeten maken. Als dit alles niet gebeurd was, had ik hier niet gezeten. Vallen en opstaan. Ademhalen en doorgaan. Het hoort er allemaal bij.

Op een prominente plek in ons huis heb ik een quote geplakt. Barry Atsma noemde dit een paar jaar geleden in een interview in de Volkskrant:

Wijsheid komt met de kerven in je ziel.

Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.
That's how the light gets in.

Een hele troost.

Leonard Cohen - Anthem



Voor meer verhalen "over pijn" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

1 opmerking: