zaterdag 15 december 2012

Over rede en hartstocht

Je ziel is vaak een slagveld,
waarop je rede en je oordeel strijd voeren met je hartstocht en je lust.

Het heeft even geduurd voor ik tot inzicht kwam. Zo'n inzicht heeft ook tijd nodig om naar de oppervlakte te komen. Zeker als het zo'n gewicht heeft gehad. Moeite heeft moeten doen om naar boven te komen drijven. Je kan veel moeite doen om een inzicht te verwerven, maar als er geen inzicht is... of als het nog geen tijd is om dat inzicht te krijgen, of je er nog niet aan toe bent, omdat er eerst andere zaken de revue moeten passeren, dan kan je moeite doen tot je een ons weegt.
Bij mij was er de rede die wel heel sterk was. De rede die mij vertelde dat ik geen talent heb en dat als je geen talent hebt, het een onbegonnen zaak is. Zinloos. Wat je ook doet. "Er zijn maar weinig mensen met talent en zeg nou eens wie zit er nou op jou te wachten? Wie denk je wel wie je bent?"
En ik maar luisteren naar wat de rede mij te vertellen heeft. Ik ben nogal een gehoorzaam typje...

Uiteindelijk ben ik begonnen met niet-luisteren. Of luisteren op gezette tijden.

Ik zeg niet dat ik talentvol ben. Ik werk eraan. Dat wat er is, gebruiken om nieuwe dingen te ontdekken. Oefenen, veel oefenen. Ik schrijf heel veel. Veel teksten krijgen het daglicht nauwelijks te zien. Dat zijn probeersels. Ik ben gestart te luisteren naar mijn hart, de plek waar ook de passie zich bevindt. Niet wachten op inspiratie. Dat is wachten op iets dat nooit komt. Nee, spelen, prikkelen, oefenen, ontdekken. En dat doe ik. Nu.

Als je geen tijd hebt voor je passie, is het dan jouw passie wel?

1701 You're in my heart - Rod Stewart



Voor meer verhalen "over rede en hartstocht" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten