vrijdag 14 december 2012

Over vrijheid

Je zult inderdaad vrij zijn, wanneer je dagen niet zonder zorg en je nachten niet zonder hunkering en verdriet zijn, maar deze dingen je leven omgorden en je er toch naakt en ongebonden boven uit stijgt.

Vooral de laatste woorden hakken er in bij mij. Wat er ook gebeurt in het leven, er altijd een kans in ontdekken dat je eruit komt, eruit kunt komen. Dat is de uitdaging in mijn leven. Ik hoor weleens zeggen dat je je leven zelf in de hand hebt. Niets is minder waar. Ook ik heb wensen en dromen. Maar het leven heeft voor mij andere dingen in petto. Ineens zijn de kaarten opnieuw geschud. Liggen ze heel anders dan ik op voorhand begrepen heb. Zijn de spelregels plotseling veranderd. Dit is waar ik het mee moet doen. Dit is waar ik het mee ga doen. Om te voorkomen dat ik vast kom te zitten in mijn eigen spinnenwebben - die ik notabene zelf gesponnen heb - ga ik in eerste instantie mee met de situatie. Plotseling vluchten kan niet, dan wordt het allemaal erger, maak ik het allemaal erger.
En als de spinnenwebben rond mijn hoofd zijn verdwenen, krijg ik meer ruimte. Meer lucht. Dan zie ik mogelijkheden. Mogelijkheden om de nieuwe situatie het hoofd te bieden...

Ik zou hier 'Als de rook om je hoofd is verdwenen' van Boudewijn de Groot kunnen kiezen, ter illustratie, maar ik kies voor een andere song. Want weggaan is geen optie.


You can checkout any time you like, But you can never leave!

2 Hotel California - The Eagles



Voor meer verhalen "over vrijheid" of voor informatie over de Profeet en de muziek ga je naar Heldinne's Reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten