dinsdag 19 maart 2013

50 books - vraag 10

Wat betekent de boekenweek voor jou?

Het boekenweekgeschenk is een soort must-have. Zo'n bijzonder boekje dat je gratis krijgt. Het begint al, zodra bekend gemaakt wordt wie het mag gaan schrijven. Dan voel ik al meteen het verlangen het boekje te mogen ontvangen. Ik kijk er echt naar uit. En vergeet het weer...

Dan is het ineens Boekenweek. Zonder dat ik er erg in had. Het begint met het ge-blah-blah van BNN-ers. Mensen die zich heel wat vinden om te mogen gaan. Wie er wel en niet uitgenodigd is en wat er gedragen moet, mag, wil worden. Of hoe het lukt om zonder uitnodiging toch 'binnen' te komen. Dan hoeft het ineens niet meer voor mij.

De boekhandels beginnen steeds vroeger hun winkel om te vormen tot de boekenweekwinkel. Met folders, posters, flyers. Stapels boeken, soms torenhoog, worden opgesteld. En met zoveel keus. Alsof uitgeverijen, drukkerijen en toeleveranciers hun voorraden vastgehouden hebben tot vlak voor DE week en ineens alle winkels en-masse voorzien worden. Lozen die handel...

Ik hoef niet te wachten tot de boekenweek. Ik vul mijn voorraad boeken het hele jaar door aan. En wat betreft het boekenweekgeschenk: dat ontvang ik ook via andere wegen.





#50books is een initiatief van Peter Pellenaars. 50 weken lang zal hij op zondag een vraag stellen die betrekking heeft op boeken, lezen, omstandigheden etc. De blogs die daarover geschreven worden, verzamelt hij op zijn blog. Ook een 50books-vraag beantwoorden? Lees hier meer.

1 opmerking: