zondag 3 maart 2013

50 books - vraag 8

Hoeveel tijd lees je gemiddeld per week?

Hoeveel tijd maak ik lezend door...?


Dan zou ik eerst willen definiëren wat voor mij leestijd is. Leestijd is het moment dat ik mij afsluit van de buitenwereld en mezelf 'verlies' in dat wat ik lees. Of waardoor ik tot in mijn ziel geraakt word en er een nieuwe wereld voor mij opengaat, een nieuw pad zich voor mij uitrolt vol inspiratie. In dat laatste geval raak ik mijn tijd van lezen kwijt en krijgt nieuwe tijd een andere invulling.
 
Er is geen gemiddelde leestijd voor mij. Soms lees ik een boek achterelkaar uit. Dan lees ik ieder moment van de dag, van de week. Omdat het een fijn boek is, het verhaal mij grijpt en ik wil weten hoe het afloopt. Dan is er ineens een boek waar ik heel lang mee aan de slag ben. Dan kan ik iedere alinea grijpen om er zelf over te mijmeren, te filosoferen, te schrijven. In zo'n geval kan ik er een hele lange tijd door opgeslokt worden. Dan lijk ik in een ander universum terecht gekomen te zijn... Waar het goed toeven is en tijd niet lijkt te bestaan.
 
Ik lees een boek niet in gemiddelde tijd, ik beleef een boek, zonder tijd.
 
 

Ho#50books is een initiatief van Peter Pellenaars. 50 weken lang zal hij op zondag een vraag stellen die betrekking heeft op boeken, lezen, omstandigheden etc. De blogs die daarover geschreven worden, verzamelt hij op zijn blog. Ook een 50books-vraag beantwoorden? Lees hier meer.

1 opmerking: